Bob, eerst wil ik zeggen dat ik de schat aan kennis die je hier plaatst heb bekeken (en het kostte me geen volle pot koffie, maar slechts een halve pot 's ochtends en ongeveer een 6-pack bier 's avonds). Ik kwam je foto's tegen samen met eerdere berichten waarin specifieke 38 weber mods worden genoemd. Zeer mooie fab skills op custom air cover, wil ik eraan toevoegen. Veel respect.
Dus mijn directe vraag gaat over het boren van de vaste venturi van 27 mm naar 30,1 mm (1-3/16). Maakt het genoeg verschil voor mij om het te rechtvaardigen? Ik zie waar je dit ook hebt gedaan bij veel 32/36 carburateurs voor de grotere 36 barrel. Dat maakt dat ik dit ook wil doen, dus ik heb geprobeerd calculators te gebruiken en een relatie te zien tussen de gasklepmaat en de venturimaat. De belangrijkste factor voor mij is ja, het rommelen met de gasklepverhouding versus de hoofdventuri vermindert het effect van de booster, d.w.z. het bereiken van de hoofdventuri. Dit zou geen probleem moeten zijn als de motor een grotere cilinderinhoud heeft en/of een high velocity ported grote nokkenas (hoge compressie) etc. om te passen. Ik geloof dat we hier baat bij zouden kunnen hebben, samen met een paar andere tweaks. Motor heeft veel koppel bij stationair toerental en een zeer hoge snelheid bij lage toeren. Brengt het grootste deel van zijn tijd boven de 4k rpm door. Het stationair toerental tot 4k is bijna een oogwenk, wat ook de effectiviteit aangeeft van de high velocity inlaat samen met een combinatie van een korte overbrengingsverhouding achteraan.
Voor het forum
=================================
Ik richt deze calculatorinhoud niet op iemand, maar plaats dit omdat ik het de afgelopen 24 uur heb gevonden. Ik heb het gevoel dat dit een goede plek is om deze inhoud te parkeren in de hoop hier iets bij te dragen.
Ik heb het gevoel dat onze motor zeer high velocity is. De meeste van deze calculators gaan uit van vereisten voor enkele cilinders, dus het gebruik van ITB's versus 2BBL. Zouden we de 2BBL gewoon bij elkaar optellen omdat ze alle cilinders voeden? Dat zou ik denken.
De wiskunde van calculators geeft een beeld, maar klopt niet precies. Zoals een paar Pcar-mensen ook hebben ontdekt. Calculators lijken het te benaderen.
www.performanceoriented.com
- Gasklepboring diameter: D = (0,8 tot 0,9) x (V x n)^0,5
- Hoofdventuri diameter: d = (0,7 tot 0,9) x D
- Waar:
- D = Gasklepboring diameter, mm
- d = Hoofdventuri diameter, mm
- V = cilinderinhoud, liters
- n = motortoerental, RPm
Gebruikmakend van onze 2,3L motor per cilinder vereisten
TB Dia = 0,85 x (0,575x8000)^0,5 = 57,7 mm
Venturi Dia = 0,8x57,65 = 46 mm
Een andere calculator die in Pcars wordt gerespecteerd, is Bruce Andersons 'Porsche 911 Performance Handbook' (p154 venturi en gasklep sizing voor webers)
Optimale venturi maat in mm = 20 x ((cilinderinhoud/1000) x (piekvermogen rpm/1000))^0,5
Venturi = 20x(0,575x8)^0,5 = 42,9
De fabriek 2.3L S14 motor van BMW wordt geleverd met 46mm ITB's. Zeker, hij is brandstof geïnjecteerd, maar geeft een idee van de gasklepmaat. Probleem is dat dit groot is omdat de motor dubbele bovenliggende nokkenassen had en zeer goed geporteerd was af fabriek. De motor die we gebruiken heeft nu dezelfde cilinderinhoud, maar een zeer verschillende stromende enkele bovenliggende nokkenaskop (M10). De twin cam motor is ook 16v met 37mm (x2 per cil) inlaat en 32mm (x2 per cil) uitlaat. De enkele nokkenaskop op onze motor is 46mm inlaat 38mm uitlaat.
Last but not least; voor meer generieke branding een calculator voor cfm van carburateur naar motormaat.
Learn how to calculate your CFM with a formula to determine what the best carburetor size is for you. We also cover vacuum and mechanical secondaries.
www.speedwaymotors.com
De formule voor het berekenen van hoeveel CFM (kubieke voet per minuut) een motor nodig heeft, is: CFM = Kubieke Inches x RPM x Volumetrische Efficiëntie ÷ 3456.
Elke gewone standaardmotor heeft een volumetrische efficiëntie van ongeveer 80%. De meeste gereviseerde straatmotoren met gemiddelde bolt-ons hebben een volumetrische efficiëntie van ongeveer 85%, terwijl racemotoren kunnen variëren van 95% tot 110%.
2.3L
CFM = 140,355 x 8000 x 0,95 / 3456 =
308,7
Volgens dit hebben we voldoende carburateur en zouden we nooit dubbele zijwaartse trekken of