Opel GT Forum banner

1.9 CIH Turbo Build

41K views 240 replies 18 participants last post by  DavidF1972  
#1 ·
Ik speel al met het idee om de GT te voorzien van een turbo sinds de dag dat ik hem kreeg. Gewoon iets aan de auto met slechts 70 pk past gewoon niet goed bij zijn sportieve uiterlijk. In eerste instantie ben ik van plan om 175-200 pk te pushen, wat de auto erg leuk zou maken om in te rijden. Draai hem dan op en kijk of ik die 300 pk kan halen. Hoe dan ook, de afgelopen dagen heb ik wat metingen gedaan om de beste positie te vinden om de turbo te monteren, tot nu toe lijkt het erop dat de beste plek is om het compressor-uiteinde hoog in de motorkapblaar te monteren. Vandaag heb ik een verstelbare beugel gemaakt om de positionering te controleren en een beetje gespeeld met de klokrichting van de turbo. Het past echt goed en ik dacht in eerste instantie dat de inlaat een probleem zou zijn, maar ik heb meer ruimte dan ik eerst dacht, behalve één ding... de brandstofinjectoren bij cilinders 1&2 komen heel dicht bij de compressorzijde van de turbo. Ik denk dat ik het kan redden, maar het wordt verdomd krap, zelfs met korte LS3-injectoren... Ik ben erin geslaagd om de LS-motor uit de esclade te halen die mijn lift in het weekend bezette, zodat hij naar buiten kan en de opel op de lift kan, dan kan ik de montage afmaken. Al met al ben ik er vrij zeker van dat dit de plek wordt waar hij terechtkomt...

#2 ·
Even ter info, iets waar ik 18 jaar geleden mee speelde…
Image

Image

Image

#3 ·
Even ter info, iets waar ik 18 jaar geleden mee heb gespeeld… View attachment 444626
View attachment 444627
View attachment 444625

Ik had er niet aan gedacht om de injectoren zo naar beneden en onder te verplaatsen, dat zou me zeker wat problemen met de pasvorm besparen. :giggle: bedankt voor het idee ;)
Zijn er onverwachte problemen geweest met deze opstelling??

Hopelijk kan ik morgen mijn cad-programma overzetten van de overleden laptop naar mijn nieuwe, dan kan ik beginnen met het modelleerproces. De technische afdeling van Alibre is gesloten wegens de feestdagen. Ik zou gewoon de desktopcomputer kunnen gebruiken, maar geen tv in die kamer... veel 3D-printers wel.. 😆 lol.

Ik ben na deze week op vakantie, hopelijk kan ik de reservemotor uit de andere opel halen en op een standaard zetten. Hij zou "gereviseerd" moeten zijn, maar ik denk dat hij gewoon een nieuwe verflaag en wat pakkingen heeft gekregen.
Het is een 1970 met een 19 A cilinderkop, de andere 72 motor heeft een X19A kop. Wat is het verschil in koppen, zo ja??

#6 ·
Ik had in een andere thread vermeld dat ik een set headers van eBay had gekocht en deze wilde aanpassen om de header ervan te bouwen. Misschien was 'aanpassen' niet de juiste term om te gebruiken, want ik zou ze alleen maar in stukken snijden om de bochten te krijgen. Ze zijn goedkoop en ik weet vrij zeker dat ik eruit kan halen wat ik nodig heb. Kijk eens...

#7 ·
Ik zal dit draadje zeker volgen! Wat voor turbo gebruik je?

owns 1969 Opel GT
  • Like
Reactions: davegt27
#9 ·
Ik zal dit draadje zeker volgen! Wat voor turbo gebruik je?
Het is een T3/T4 hybride. Draait met een T3 hete kant en een T4 compressorhuis. Misschien een beetje groot voor een standaard 1.9, maar zou oké moeten zijn met een milde nokkenas. Waarschijnlijk beter geschikt voor een 2.2L
Image

#8 ·
Benieuwd waar de uitlaat uit de turbo komt. Niet veel ruimte daar achterin de motorruimte. Tenminste niet voor een 2,5-3” downpipe.

#10 ·
Benieuwd waar de uitlaat uit de turbo komt. Niet veel ruimte daar achter in de motorruimte. Tenminste niet voor een 2,5-3" downpipe.
Dat is de plek waar er genoeg ruimte is.
Maar ik zal de downpipe moeten inpakken om de hitte te verminderen.
Vanmorgen mijn cad-programma overgezet naar een nieuwe laptop, dus ik ga vandaag wat modellen maken en misschien een testprint van de flens 's nachts laten draaien als de klootzak van een hond me in de printerkamer laat. Hij is mishandeld, heeft problemen en bijt zo hard dat je naar de E.R. moet (zie avatar) maar ik kan de hele dag met hem apporteren en trekken, maar hem niet aanraken. Ik hoop dat hij op een dag chill wordt en niet zo'n d!@$ is.
Ook vanmorgen de 6.0 in mijn andere projectauto gezet om de pasvorm te controleren. Het wordt krap rond de stuurinrichting en ik zal het k-member een beetje moeten inkepen, maar het ziet ernaar uit dat het goed moet passen...
Image

#11 ·
Nou, terwijl mijn bejaarde pitcrew zich vermaakt op een autoshow, besloot ik dat het tijd was om de Opel naar binnen te halen en hem op de brug te zetten.
Klinkt als een gemakkelijke taak, maar moest 5 auto's en een tractor en grasmaaier verplaatsen om het te doen, batterijen opladen, banden oppompen en 5 verdomde uren lang duwen, trekken en wegslepen!! Ik denk dat ik net genoeg energie heb om een paar biertjes op te tillen en misschien de werkplaatsvloer te vegen.
Ik hoopte de uitlaat van de '72 en de reservemotor van de '70 vandaag te halen, maar ik ben buiten adem, tenminste, hij is eindelijk in de werkplaats en ik kan eindelijk beginnen met het in elkaar zetten...

#16 ·
Deze laatste 3 foto's lijken een CIH-motor te zijn met een crossflow-kop:
Ik wou dat ik er een in handen kon krijgen. :)

Het verplaatsen van de radiator naar de bestuurderskant leverde meer ruimte op om te installeren, maar de GT heeft misschien niet die flexibiliteit.
Er is gewoon zo weinig ruimte. Ik heb nog steeds het gevoel dat de beste plek is om de uitlaat omhoog en over de inlaat te verplaatsen. Ik heb kartonnen sjablonen gemaakt van de ruimte die ik heb voor de inlaat. Het krapste gebied is de achterkant van de kop bij de voetenruimte van de passagier en geeft me een vierkant van 6,5", plus een kleine plek voor de injectoren en de brandstofrail.
Gisteren niet veel aan de Opel gewerkt. Wachten op een nieuwe pakking voor tussen de versnellingsbak en de belhuizing, plus ik werd afgeleid door mijn andere projectauto waarvoor ik binnen- en buitenskimmers heb moeten fabriceren... geen vreugde daar.

#17 · (Edited)
Nieuwe laptop en besturingssysteem, geüpgraded cad-programma naar de nieuwste versie.... GRRRR!!! Moet alles opnieuw leren, ik ben te oud voor deze troep!! Nou ja, ik was het zat om in dorpels te lassen en besloot een pauze te nemen en wat cad-modellen te maken voor het inlaatspruitstuk.... Houd er rekening mee dat dit de eerste versie is en dat deze zo is gemodelleerd dat ik de flenszijde aan het bed kan plakken en het zonder steunen kan printen. Als de runners klaar zijn en niet alleen een testprint uitvoeren, zullen ze niet zo ver rondlopen... Ik wil ook de overgang van ronde buis naar vierkante poort beter blenden... en deze nieuwste en beste cad-programma-update lijkt niet zo geweldig... kan ook aan mij liggen... Hoe dan ook, hier is een foto om je een algemeen idee te geven..

#18 ·
Vandaag mijn bestelling van OGTS ontvangen, alle ophangingsbussen, rubbers en onderste kogelgewrichten. Maar de transmissiepakking waar ik op wachtte, heeft de reis niet overleefd. Nou ja, ik weet zeker dat ze er over een dag of zo wel weer een hebben. Dus terug naar het spelen met het inlaatontwerp. De injector-bungs en een flens toegevoegd waar het plenum op wordt geschroefd. Wachten op een set LS3-injectoren, zodat ik de brandstofrailmontage kan uitzoeken. Ik zou het graag integraal willen gieten met de bovenste runners en gewoon de brandstofrail erop willen schroeven om het te vereenvoudigen.

#20 ·
#23 ·
Vandaag een tweede versie gemaakt, die slechts iets verschilt van de vorige... Problemen bij het exporteren als een stl-bestand voor 3D-printen. Gebeurt alleen nadat de flens, waar hij aan het plenum wordt vastgeschroefd, aan het model is toegevoegd. Vreemd.. Ik herinner me niet dat ik dit probleem had met de oude CAD-versie...

#25 ·
Wat testwerk doen. Het wordt krap op de brandstofrail. Ik heb de injectoren pas volgende week, dus ik sta tot die tijd een beetje stil.
Het daadwerkelijke onderdeel wordt nu afgedrukt met de plenumflens erop. En als ik later vandaag de kans krijg, begin ik met het modelleren van het plenum..
Hoe dan ook, foto's voor uw plezier.

#29 ·
Een turbo Ascona B met een 1 mm overboorde 2 liter motor die 356 pk en 449 Nm levert en 13,5 rijdt op de kwart mijl.

Ik ken geen andere specificaties dan dat hij een verkort zes-cilinder spruitstuk heeft.

Iets voor degenen die zich zorgen maken over het brandstofverbruik. Een Rekord C Caravan met een 82 pk en 168 Nm Isuzu-gemaakte 17DT dieselmotor uit een Vectra A of B. Past perfect op de originele kolomgeschakelde vierversnellingsbak met een 18S-klokkenhuis.
50MPG zou geen probleem moeten zijn in een GT.
:)

#30 ·
turboed Ascona B met een 1 mm overboorde 2 liter motor die 356 pk en 449 Nm produceert en 13,5 op de kwartmijl rijdt.
Zeer indrukwekkende cijfers, ik zou erg benieuwd zijn naar wat er allemaal is gedaan. De ET klopt niet voor die pk-aantallen, er zit minstens 1 seconde verschil in. Kan tractie of gearing zijn of een zachte bestuurder.. lol

Nog niet veel gedaan hier, alleen het modelleren van poortlocaties...

#33 ·
Nou... bedradingsclips voor de injectoren zijn vandaag aangekomen. De dingen zijn bijna net zo groot als de injectoren zelf!!!
Image

Ik heb me ook verdiept in de microsquirt ecu. Een paar takeaways, het kan staged injection uitvoeren, kan datalogging en digitaal dashboard leveren via wat ze shadow dash noemen, en houdt niet van een 60/2 trigger wheel bij hoge toeren... maar zegt niet wat hoge toeren zijn... vrij subjectief als je het vraagt...
De staged injection is van echt belang voor mij. Met zo'n zwakke motor om mee te beginnen. Dan met behulp van boost het vermogen verdrievoudigen, de injector maten veranderen, en zelfs brandstoffen onder hoge boost omstandigheden is behoorlijk aantrekkelijk... Dit zal ik zeker in gedachten houden!!
Niet veel gedaan vandaag, het was bloedheet buiten. Maar begonnen met het snijden van patchpanelen van de 72 donor auto.
Ik heb geaarzeld om te snijden in de 1970 onderdelen auto. Misschien kan ik hem redden. Iemand moet me eens wakker schudden!!!

#34 ·
Ik ben nog steeds bezig. Nog steeds geen vervangende transmissiepakking, ze zeiden dat ze me er een andere hadden gestuurd, maar die is nooit aangekomen. Dus ik heb er net nog een besteld met een paar andere onderdelen. Heb ook de microsquirt ecu besteld. Ik kijk ernaar uit om ermee te spelen.
Op dit moment probeer ik de header uit te zoeken. Waarschijnlijk is het makkelijker om gewoon een mal te maken en hem te lassen dan om hem met CAD te modelleren, maar waarom dingen gemakkelijk doen als je jezelf kunt kwellen door CAD-modellen te maken van lasbochten met indexmarkeringen erop om ze op een 3D-geprinte flens te lijmen? Ik heb goedkope lasbochten gevonden op aceraceparts.com, maar het roestvrijstalen stuk voor de flens wordt prijzig, dus ik zal een paar weken moeten wachten voordat ik al die spullen bestel. In de tussentijd zal ik gewoon met het CAD-model spelen. Ik moet ook naar de andere werkplaats gaan en de breakout boards op mijn freesmachines verwisselen, zodat ze klaar zijn als ik klaar ben.
Dit wordt een strak pakket! Geen wonder dat ik zoveel mensen een turbo-build zie beginnen en niet afmaken.

#37 ·
Dit wordt een strak pakket! Geen wonder dat ik zoveel mensen een turbo-build zie beginnen en niet afmaken...
View attachment 445099
Zorg ervoor dat u de uitlaatpoorten 2 & 3 verdeelt. Die poorten stromen meer dan 1 & 2, en door geen verdeler te hebben, hebben ze de neiging om 200-300° hetere EGT's te draaien.

Minder kans op scheuren of kromtrekken van de kop op deze manier.

#39 ·
Oké, de rest van de onderdelen is binnengekomen, dus ik kan eindelijk beginnen met het in elkaar zetten en het aan de praat krijgen met de webber. Ik kijk ernaar uit om een proefrit te maken :D Ook heb ik de uitlaat en de aandrijfas van de ene onderdelenauto gehaald. Ik zal de hele nacht roest uit x plekken halen... Terwijl ik daar was, heb ik ook de reservemotor uit de andere onderdelenauto gehaald. Zeker niet gereviseerd, maar misschien is de kop wel opgeknapt. Moeilijk te zeggen. Ga hem op een standaard zetten en er binnenkort aan beginnen. Hopelijk kan ik dit weekend een paar dingen doen.

#40 ·
Ik heb vorige week de microsquirt ecu gekregen en heb net de meeste sensoren en het triggerwiel besteld. De motor uit 1970 staat op een standaard en ik begin met het aansluiten van de bedrading en controleer of ik de waarden kan zien en of mijn laptop goed communiceert.
Ik ga de efi-inlaat gebruiken die ik van Charles heb gekregen om eerst een natuurlijk aangezogen vuur te maken, alleen om een beter gevoel voor de dingen te krijgen voordat ik de boost control aan de vergelijking toevoeg. Kleine stapjes...