Opel GT Forum banner
21 - 40 of 42 Posts
De fabrikanten die de Getrag 240 gebruiken, hebben specifieke transmissiehuizen die passen bij hun motortoepassing. Op de Opel 4-versnellingsbak kan de belhuizing apart van de transmissie-versnellingsbak worden verwijderd. Op de 240 Getrag zijn de belhuizing en de behuizing uit één stuk.

Ik heb de indruk dat de binnenkant van de transmissie hetzelfde is. Maar ik ben hier nog geen draad tegengekomen waarin iemand dit in echte toepassingen heeft bewezen; dwz. met behulp van een BMW- of Volvo Getrag 240 transmissie interne tandwielconstructie en deze monteren in de Opel-specifieke behuizing.
Hoi allemaal - Ja en nee... De behuizingen zijn hetzelfde - in het midden - de architectuur van de belhuizing en de achterste behuizing zijn verschillend. Je raadt het al - om een BMW- of Opel-motor en dwarsbalkbevestiging te passen. De diameter van de ingaande as en het aantal tanden zijn verschillend, evenals de buitendiameter van het pilotlager. Je zou een BMW-as in plaats van de Opel kunnen plaatsen door een BMW-koppelingsplaat te gebruiken en het pilotlageruiteinde op de Opel-diameter te verkleinen - ik geloof dat het 10 mm BMW, 15 mm Opel is... De achterste as is anders op de BMW, omdat ze een flexibele koppeling gebruiken in plaats van een kruiskoppeling. Ten slotte heeft de BMW geen snelheidsmeteraansluiting - ze lezen de voertuigsnelheid af bij het differentieel. Een deel hiervan weet ik uit de eerste hand, de rest heb ik geleerd van Jim Blanton, de BMW Transmission and Differential Guru bij Performance Gearing, Inc... hij heeft een paar transmissies en een LSD voor me gedaan. Na al die jaren racen, heb ik me gevestigd op een e36 318i- of 325i BMW-transmissie, met een adapter en een paar rare onderdelen om het allemaal passend te maken - een liefdeswerk, om zeker te zijn, maar het is een 1,00:1 vijfde versnellingsbakverhouding, (Nodig in de race) geen overdrive 5e, maar ze zijn er in overvloed en goedkoop op de sloop.... Dus daar heb je het! Ernie Bello

Ik denk dat je een BMW E30 5-versnellingsbak bedoelt en geen E36:thinking:
Maar ik denk ook dat de E36 nooit Getrag 240 heeft gebruikt:no:
Misschien Getrag 265:yup:
Hallo Norbert - De BMW e30, zowel 318 als 325 (in de VS) gebruikten funfgang, Overdrive transmissies, met ongeveer een .80 5e versnellingsbakverhouding - geweldig voor snelwegrijden, niet zo goed voor racen - je verliest te veel toeren (en PK/HP) als je naar de 5e versnelling gaat.... Ik gebruik die niet - ik gebruik een Getrag 250 (met een adapterkit) in mijn 2.0 Kadett C GT/E (die ik in 1985 uit Duitsland heb gehaald) De Getrag is een S5D 250 G - gebruikt in de e36 318 en 325 - het heeft 4.23/2.52/1.66/1.22/1.00 verhoudingen - die, behalve voor de 1e versnelling, erg erg lijken op de Getrag 231 & 235 Sportgetriebe "dog-leg" transmissies...of de oude ZF Sportgetriebe bak; de 250 is goedkoop en gemakkelijk te vinden. Ook een goede transmissie - ze "ontploffen" nooit, maar de synchro's slijten.... dus daar heb je elke 3 of 4 seizoenen mee te maken...! Over de Getrag 265 - ze zijn erg zwaar en, eerlijk gezegd, ik heb er niet veel geluk mee gehad.... Ik heb ook Getrag 235 Sport die perfect is! maar ik ben bang om het te gebruiken - kan het niet vervangen als ik het kapot maak! Misschien verkoop ik het aan iemand die er niet mee gaat racen... Ernie Bello

Ernie
Ik denk dat de meeste Opel-rijders geen racers zijn. De meesten willen een 5e versnelling met een ratio van 0,80 of 0,79 voor soepel cruisen op de snelwegen of Autobahn.
De eenvoudigste manier is een Opel 240 Getrag voor de meesten van ons. Ik denk dat de T5-oplossing ook erg goed is!
Maar ik weet sinds 1986 dat de Alfa Romeo Giulia Super 5 versnellingen ook gebruikt kan worden.
Oké, de Alfa heeft ook een 27 mm adapterplaat nodig om op de 4 versnellingen Opel-klok te passen en een aangepaste aandrijfas!
De shifter komt in de juiste positie voor de GT. Maar de snelheidsmeterkabel heeft een speciale wormwielkast extra nodig!

Dus uiteindelijk zou ik een T5 nemen, zoals FirstOpel heeft gedaan!

Ernie
Ik denk dat de meeste Opelers geen racers zijn. De meesten willen een 5e versnelling met een verhouding van 0,80 of 0,79 voor soepel
crousing op de snelwegen of Autobahn.
De eenvoudigste manier is een Opel 240 Getrag voor de meesten van ons. Ik denk dat de T5-oplossing ook erg goed is!
Maar ik weet sinds 1986 dat de Alfa Romeo Giulia Super 5 versnellingen ook gebruikt kan worden.
Oké, de Alfa heeft ook een adapterplaat van 27 mm nodig om de 4-versnellingsbak van Opel en een aangepaste aandrijfas te passen!
De shifter komt in de juiste positie voor de GT. Maar de snelheidsmeterkabel heeft een speciale wormwielkast extra nodig!

Dus uiteindelijk zou ik een T5 nemen zoals FirstOpel heeft gedaan!
Norbert - U heeft gelijk. Ik ben een van de misschien 10 of 20? Opel Racers in de VS.... Vertel me meer over de Alfa Romeo versnellingsbak...dat is nieuw voor mij! Ernie

Norbert- Je hebt gelijk. Ik ben een van de misschien 10 of 20? Opel Racers in de VS.... Vertel me meer over de Alfa Romeo versnellingsbak...dat is nieuw voor mij! Ernie
In 1986, toen de GT-scene begon te wisselen op 5 versnellingen, was de Getrag 240 veel te duur om te krijgen.
Dus een Opeler in Oostenrijk gaat de weg met de Alfa Romeo Giulia Super 5 versnellingen. Deze transmissie was een zeer sterke en werd gebruikt in Alfa's tot 130 pk.
De Alfa-trans heeft ook een bellhousing die kan worden verwijderd. Dus het heeft een adapterplaat nodig om het achter de cih bellhousing te passen.
Het is allemaal hetzelfde als je moet doen bij het installeren van de T5-trans.

Maar ik denk dat er ook niet zoveel Alfa-transmissies zijn die nog leven. De Giulias werden gebouwd in 1963
tot 1989 denk ik!

https://www.ebay.de/i/113324211295?chn=ps

Ooh, ik vind de Alfa-optie leuk. Ik zoek een 5e versnelling van 1:1, maar wil schuine tandwielen. Ik moet de Alfa bekijken. De ZF 5-versnellingen met schuine tandwielen kosten een fortuin!

Ooh, ik vind de Alfa-optie leuk. Ik zoek een 5e versnelling van 1:1, maar wil schuine tandwielen. Ik moet de Alfa bekijken. De ZF 5-versnellingsbakken met schuine tandwielen kosten een fortuin!
Wat is het nut van een vijfde versnelling van 1:1?

De meeste transmissies hebben een 4e versnelling van 1:1. De Opel heeft dat.[/message]

• Like
Reactions: JudokaJohn
Wat is het nut van een 1:1 vijfde versnelling?

De meeste transmissies hebben een 1:1 vierde versnelling. De Opel heeft dat.
Het betekent dat het een kortere overbrenging heeft. Goed voor meer plezier:)

Ik vind het niet erg om met 4000 tpm op de snelweg te cruisen. Mijn motor kan het aan. Ik wil gewoon een sterkere versnellingsbak en een Quaife LSD om het op de lange termijn aan te kunnen.

Lt. Colombo moment: De Getrag 240's die zo populair zijn in de GT's kwamen allemaal uit Europa in welke Opel dan ook op dat moment. Ik ben ook benieuwd wie de eerste persoon was die deze installatie maakte en de Opel GT Getrag bal aan het rollen bracht. Die persoon moet de Opel GT Hall of Fame in! Gil van Opel GT Source krijgt ze al heel lang en maakt kits voor de GT-installatie die het voor de thuisenthousiasteling een stuk eenvoudiger maken....
Toen ik hem vorig jaar belde over een exemplaar, was de enige die hij op voorraad had een gereviseerde, betere en duurdere dan een gebruikte, dus ik pakte hem, want ik was bang dat er lange tijd geen meer zouden zijn. En nu zie ik dat mensen moeite hebben om ze te vinden. Mijn hart klopt nu van vreugde, wetende dat ik de juiste beslissing heb genomen. Ik hoop dat jullie allemaal uiteindelijk de 5-versnellingsbak van je dromen vinden.

Attachments

Op YouTube zie ik veel Ford Mustang GT's crashen op die Cars and Coffee-evenementen. Meestal gaat het om een ​​rechtsafslag naar een hoofdweg of snelweg; gevolgd door vol gas om de toeschouwers in de buurt te vermaken en het gebruikelijke eindresultaat dat de Mustang GT gaat glijden en crasht in (1) een nabijgelegen vangrail als hij bij vol gas naar links uitwijkt of (2) de betonnen stoeprand langs die weg aan de rechterkant, toen de GT naar rechts uitweek....:p

Dat zijn veel goede 5-versnellings Tremec's die op onze schroothoop liggen.

Om nog maar te zwijgen van een geweldige selectie van deze transmissies, gloednieuw te vinden op de pagina's van een Summit- of Jegs- of Speedway Motors-catalogus.

Reparatieonderdelen voor de Getrag 240 lijken schaars te zijn.

De ideale remedie is dat onze favoriete Opel-leverancier een pakket maakt voor de Tremec, zoals hij al jaren doet met de 240 Getrag. Inclusief alle royalty's die betrokken zijn bij FirstOpel81 voor de rechten op die belhuisadapter. En het oplossen van de interface van de kilometertellerkabel.

Gil zal hier geen miljoen dollar mee verdienen. Maar aangezien de huidige 240's in de VS beginnen te falen, aangezien de huidige GT-eigenaren verkopen aan een jongere groep Opel-rijders die eraan komen; aangezien de Duitse Getrag 240-markt tot niets opdroogt, zullen onze schroothopen vol liggen met Mustang GT's, vers van een Cars and Coffee; waar de laatste woorden van de bestuurder te horen waren: "Laat me deze mensen laten zien waar een burnout over gaat!":lmao:

Wie de eerste Tremec 5-versnellingsbakset voor de Opel GT & Manta A maakt voor commerciële verkoop en installatie door de huiseigenaar, wint!

Dat zijn veel goede 5 Speed Tremec's die op onze schroothoop staan.

De ideale remedie is dat onze favoriete Opel-leverancier een pakket maakt voor de Tremec, zoals hij al jaren doet met de 240 Getrag. Inclusief alle royalty's die betrokken zijn bij FirstOpel81 voor de rechten op die bellhousing adapter. En het oplossen van de snelheidsmeterkabelinterface.

Degene die de eerste Tremec 5 Speed transmissiekit voor de Opel GT & Manta A maakt voor commerciële verkoop en installatie door de huiseigenaar, wint!
Wereldwijd:lmao:

De T-5 is de meest compacte Tremec die je kunt vinden. Als je een kleine serie aangepaste belhuizen zou maken om de T-5 op een CIH aan te sluiten, zou dat een goed uitgangspunt zijn. We weten al dat een T-5 in een GT is geĂŻnstalleerd.

Ter aanvulling.

De Getrag is moeilijker te krijgen en we weten nu dat, behalve een kleine partij onderdelen, de synchro's NLA zijn, evenals het grote hoofdlager.

De sleutel hier is dat het grote lager uniek is voor de VROEGE BMW 3-serie, de latere BMW E30 WERKT NIET. Ook alleen de synchro's van de 1983 E21 en VROEGE 84 tot 85 E30. Na december 1985 (wat de MEESTE E30's met 5 versnellingen zijn) zijn niet compatibel met de Opel-versie van de Getrag 240..

MAAR dit wetende is vrijwel niet erg belangrijk, aangezien die onderdeelnummers overal NLA zijn. Samen met een paar andere kleinere interne lagers.

In samenwerking met Jef Boite in België kon ik genoeg kernen van hem en Rav krijgen om er 9 te reviseren. Ik heb er een die momenteel voor mij bestemd is... en een die te koop is als onderdeel van een 2.4L en 5 versnellingsbak kit. Dat is het.

Om je een idee te geven hoe erg het is en hoe delicaat deze transmissies zijn geworden door de jaren heen. Vorig jaar, toen ik de krat kreeg, had ik er 6. ALLE 6 werden opgestuurd voor revisie... daarvan kwamen er 5 terug. Het kostte twee transmissies en onderdelen van Gil om één transmissie te maken. De andere 4 waren zo versleten dat ze het grote eindlager en minimaal 2 synchro's nodig hadden. Op dit moment, als je oude voorraad kunt vinden, kost het lager $250, de synchro's ongeveer $160 PER STUK.

Voor alleen die 3 stukken unobtainium ben je $570 kwijt... en daar begin je...

Ook iedereen die zegt "Gil verkoopt ze" is onjuist. Hij HEEFT ze VERKOCHT... hij heeft ze niet meer op voorraad sinds ik ze heb meegenomen, vanwege de zeldzaamheid om ze ĂĽberhaupt te vinden. Hij heeft er al 3-4 jaar geen meer te koop. Hij maakt net genoeg installatiekits om te voldoen aan de behoefte aan de transmissies die ik meebreng.

Momentel is het T-5 concept degene die waarschijnlijk de toekomst zal zijn voor onze auto's als het gaat om een 5 versnellingsbak upgrade.

Ik denk serieus dat deze laatste partij de laatste grote partij zal zijn die uit Europa komt, ik stel me voor dat er hier en daar een of twee zullen zijn. Maar een constante aanvoer, die dagen zijn voorbij. Hetzelfde geldt voor de 2.2L en 2.4L motoren. Maar ze hebben nog een paar jaar voordat ze bijna uitgestorven zijn, want er zijn nog steeds Fronteras in Polen, want net als de ROdeo hier in de VS zijn ze kogelvrij, alleen niet roestvrij.

Ik ben dol op mijn 5-versnellingsbak, maar ik heb er een achterafdichting voor nodig, hij is gaan lekken, is dat onderdeel er?
Ja, Gil heeft ze.. zorg ervoor dat je de bruine/oranje krijgt..

Al mijn recente onderzoekingen leiden me tot de overtuiging dat de hoofdas met al zijn componenten, evenals de tussenas en de selectieschakelrails en -vorken, hetzelfde zijn. Het middengedeelte. Dit omvat de tandwielgroepen, afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen, en alle synchronisatieringen. Het grote achterlager en de achterste rollagerbus voor de tussenas zijn ook hetzelfde. Daar, ben ik bang, eindigen de overeenkomsten. Klokhuizen, achterasbehuizing, ingaande en uitgaande assen, allemaal verschillend tussen de vroege 318i en Opel. Het moeilijkst te vinden is de ingaande as, dubbel lager. Erg duur, maar dat is al het andere ook.

Ik sprak met Charles en hij legde uit hoe ongeveer 6 van de Getrags in deze recente zending werden gebouwd uit een voorraad reserveonderdelen in Europa. De man (Jef) die de 240 aan het herbouwen is, had veel reserveonderdelen, aangezien dit voor hem een ​​voortdurende zaak is geweest. Al die onderdelen zijn nu opgebruikt. Als je een Opel Getrag 240 in handen kunt krijgen die uit een rijdende auto komt, is de kans groot dat hij gereviseerd kan worden. De synchro's, lagers en pakkingen kunnen momenteel worden verkregen. Maar alles wat groter is, kan een dode 240 betekenen.

De toekomst wordt een T5-conversie.

21 - 40 of 42 Posts