Ter aanvulling.
De Getrag is moeilijker te krijgen en we weten nu dat, behalve een kleine partij onderdelen, de synchro's NLA zijn, evenals het grote hoofdlager.
De sleutel hier is dat het grote lager uniek is voor de VROEGE BMW 3-serie, de latere BMW E30 WERKT NIET. Ook alleen de synchro's van de 1983 E21 en VROEGE 84 tot 85 E30. Na december 1985 (wat de MEESTE E30's met 5 versnellingen zijn) zijn niet compatibel met de Opel-versie van de Getrag 240..
MAAR dit wetende is vrijwel niet erg belangrijk, aangezien die onderdeelnummers overal NLA zijn. Samen met een paar andere kleinere interne lagers.
In samenwerking met Jef Boite in België kon ik genoeg kernen van hem en Rav krijgen om er 9 te reviseren. Ik heb er een die momenteel voor mij bestemd is... en een die te koop is als onderdeel van een 2.4L en 5 versnellingsbak kit. Dat is het.
Om je een idee te geven hoe erg het is en hoe delicaat deze transmissies zijn geworden door de jaren heen. Vorig jaar, toen ik de krat kreeg, had ik er 6. ALLE 6 werden opgestuurd voor revisie... daarvan kwamen er 5 terug. Het kostte twee transmissies en onderdelen van Gil om één transmissie te maken. De andere 4 waren zo versleten dat ze het grote eindlager en minimaal 2 synchro's nodig hadden. Op dit moment, als je oude voorraad kunt vinden, kost het lager $250, de synchro's ongeveer $160 PER STUK.
Voor alleen die 3 stukken unobtainium ben je $570 kwijt... en daar begin je...
Ook iedereen die zegt "Gil verkoopt ze" is onjuist. Hij HEEFT ze VERKOCHT... hij heeft ze niet meer op voorraad sinds ik ze heb meegenomen, vanwege de zeldzaamheid om ze ĂĽberhaupt te vinden. Hij heeft er al 3-4 jaar geen meer te koop. Hij maakt net genoeg installatiekits om te voldoen aan de behoefte aan de transmissies die ik meebreng.
Momentel is het T-5 concept degene die waarschijnlijk de toekomst zal zijn voor onze auto's als het gaat om een 5 versnellingsbak upgrade.
Ik denk serieus dat deze laatste partij de laatste grote partij zal zijn die uit Europa komt, ik stel me voor dat er hier en daar een of twee zullen zijn. Maar een constante aanvoer, die dagen zijn voorbij. Hetzelfde geldt voor de 2.2L en 2.4L motoren. Maar ze hebben nog een paar jaar voordat ze bijna uitgestorven zijn, want er zijn nog steeds Fronteras in Polen, want net als de ROdeo hier in de VS zijn ze kogelvrij, alleen niet roestvrij.