Opel GT Forum banner

Hoe bedraad je moderne richtingaanwijzers en knipperlichten?

3 reading
15K views 5 replies 2 participants last post by  terrylewisac  
#1 ·
Toen ik mijn GTX-auto bedraadde met een aftermarket zekeringkast, had deze aparte richtingaanwijzer- en alarmknipperrelais en de richtingaanwijzer- en alarmknipperfuncties werden gevoed door aparte gezekerde zekeringkastcircuits. Ik heb de originele richtingaanwijzer/knipperrelais niet gebruikt. In tegenstelling tot het originele systeem, zitten de richtingaanwijzers niet op aparte Fr-, Rr-, L-, R-draden. Dus ik heb het zo bedraad... minus de diodes:

Image

De zekeringkast:

Image

Het werkt allemaal prima, maar de richtingaanwijzers zouden op de een of andere manier teruggevoerd worden via het knippercircuit en alle FR-, Rr-, L-, R-lampen zouden knipperen, waardoor mijn richtingaanwijzerhendel in feite een schakelaar voor dubbele positie werd. Dus ik moest de diodes toevoegen om de terugkoppeling te stoppen.

Moderne auto's besturen dit alles via de ECU, niet via knipperrelais.

Dus, hoe zou ik de richtingaanwijzer- en alarmcircuits die elk op aparte gezekerde circuits zitten, met elk een speciale knipperrelais, "correct" bedraden, zonder diodes te hoeven gebruiken om terugkoppeling te voorkomen die ervoor zou zorgen dat ALLE lampen knipperen wanneer ik een richtingaanwijzer activeer?

#4 ·
Hier is een diagram dat ik heb gevonden en dat mijn opstelling lijkt te laten zien. Ik weet echter niet zeker of ik het begrijp:

Image

De enkelpolige/dubbele wipschakelaar linksboven zou moeten werken zoals de richtingaanwijzerschakelaar werkt. Maar de andere schakelaar, voor de knipperlichtfunctie, is een dubbelpolige/enkelvoudige wipschakelaar. Ik denk niet dat de schakelaar die ik gebruik zo geconfigureerd kan worden.

#6 ·
Hier is een diagram dat ik heb gevonden dat mijn opstelling lijkt te tonen. Ik weet echter niet zeker of ik het begrijp:

View attachment 452122

De enkelpolige/dubbele wipschakelaar linksboven zou moeten werken zoals de richtingaanwijzer werkt. Maar de andere schakelaar, voor de knipperlichtfunctie, is een dubbelpolige/enkele wipschakelaar. Ik denk niet dat de schakelaar die ik gebruik zo kan worden geconfigureerd.
Ja, je hebt gelijk, je zou de dubbelpolige/enkele wipschakelaar moeten hebben, omdat deze links van rechts isoleert wanneer deze niet in gebruik is

#5 ·
Ik heb naar heel wat gegoogelde Turn/Hazard-bedradingsschema's gekeken. De dubbelpolige schakelaar lijkt te zijn wat ik nodig heb. Ik heb een paar extra schakelaars, misschien kan ik kijken of ik er een kan configureren om 2 uitgangen te hebben. Hier is een ander schema dat één flasherrelais gebruikt om zowel de richtingaanwijzer- als de alarmknipperlichtfuncties uit te voeren:

Image

Dit schema lijkt te laten zien hoe je de richtingaanwijzer en de alarmlichten kunt isoleren, zoals Terry suggereert, met behulp van twee relais, maar het gebruikt slechts één flasherrelais:

Image

Dit schema lijkt te laten zien hoe ik het heb bedraad met 2 diodes en een enkelpolige schakelaar, maar het gebruikt slechts één relais:

Image

Ik heb eigenlijk maar heel weinig opstellingen met 2 flasherrelais gevonden, de meeste gebruiken gewoon de richtingaanwijzerflasher en een dubbelpolige alarmlichtschakelaar, of verschillende relais, of diodes. Gezien de complexiteit van de circuits die ik heb bekeken, is mijn oplossing met een SPST-schakelaar en 2 diodes en 2 flashers eigenlijk elegant in zijn eenvoud. Het was eigenlijk niet mijn keuze om 2 flasherrelais te gebruiken, de zekeringkast werd geleverd met 2 afzonderlijke richtingaanwijzer/alarmlichtrelais en het zijn afzonderlijke circuits met hun eigen zekeringen. Ik zou net zo gemakkelijk slechts één van de circuits en één relais kunnen gebruiken en het kunnen bedraden zoals weergegeven in het bovenstaande schema. Het ongebruikte circuit en flasherrelais zouden gewoon een extra ongebruikt circuit zijn. De enige reden dat ik weg wilde van de diodes is omdat ze kwetsbaar zijn en waar ik ze heb, onder het tapijt aan de zijkant van de tunnel, precies waar ik mijn been leun. Als ik ze op een andere, veiligere plek zou hebben, zouden ze me helemaal niet storen. Ik zal deze auto anders bedraden, dus ik zou ze op een betere plek moeten kunnen plaatsen.